Zoltai Miklós
Bemutatkozás
Szegeden, 1940. 11. 28-án születtem.
Foglalkozásaim: tanár, individuálpszichológiai szakreferens, családterapeuta, addiktológus, akkupunktőr, jógatanár, jógaterapeuta, sportrekreátor.
1978-tól pszichológiai, pszichiátriai, orvosi, természetgyógyászati kongresszusokon 37 alkalommal tartottam szakmai, illetve a jógaterápia alkalmazási lehetőségeről előadást.
1984-től a Magyar Pszichiátriai Társaság, illetve annak több szekciójának vagyok tagja.
1992-ben írtam és jelentettem meg „Jóga: út az élethez” című jógakönyvem.
2000-2005-ig – elsőként az országban -, a Debreceni Egyetemen tanítottam a jóga elméletét és gyakorlatát.
Jógamestereim
A jógával 1955-ben ismerkedtem meg, melyet azóta is megszakítások nélkül gyakorlok: hatha-, rádzsa-, gyani-, kriya-, bhakti-, karma jógát. Súlyos szívbetegséggel születtem, a jógának köszönhetem egészségem.
Selva Raya Yesudian könyvei alapján kezdtem el a jóga gyakorlását.
- 1979. Prof. Aviyogi Suren Goyal (Szeged, Delhi, India). Ő vezetett be a jóga tudományába.
1980. Mahamandaleshwar Paramhans Swami Maheswarananda (Wien, Jadan, India), tőle „mantradiksát” és a „Kriyanand” jóganevet kaptam. - 2005. Mahamandaleshwar Swami Véda Bharati (Rishikesh, India) avatott be „Himalájai Jóga Tradíció” ősi, klasszikus rendszerébe, aki szintén mantradiksába avatott be.
- 2005. Swami Anandananda (Rikia, India) a „Bihar School of Yoga” tanárától a kriyajógát tanultam.
- Indiában 5 alkalommal voltam, különböző ashramokban tanultam, illetve 1998-ban Haridwarban részt vettem a Kumbha Mela-n.
Jógaoktatás
Jógaoktatást, jógatanfolyamokat, nyári jógatáborokat, intenzív jógahétvégéket 1979 óta folyamatosan vezetek, elsősorban az ország déli és keleti településein. Alapítója és elnöke voltam a szegedi, békéscsabai jógaegyesületnek. Jelenleg Debrecenben tanítok. A Debreceni Jóga Egyesület alapítója, elnöke vagyok.
Alapítótagja vagyok a Magyarországi Jógaoktatók Szövetsége Egyesületének, ahol az Oktatási Bizottságot vezetem. A szövetség 2007-ben számomra „Minősített jógaoktató”, a Debreceni Jóga Egyesületnek „Minősített Jóga Egyesület” címet adományozta. A Magyar Jóga Társaság oktatóképzésének oktatótanára vagyok.
Az általam összeállított és tanított integrál jóga tematikához részletesen kidolgoztam 1980-ban egy sankalpa, egy öt részből álló gerincászana sor, valamit egy kilenc fokozatú anandászana (relaxáció) rendszert. Ezt követte 1985-ben a „szem- és látásjavító”, illetve a szűlés előtti, a szűléskori és a szűlés utáni állapotot befolyásoló testi-, lelki-, szellemi- szintet felölelő gyakorlatrendszer létrehozása. Csoportos és egyéni tanfolyamokat több éven át vezettem e két témában is.
Tanított tárgyak
I. Évfolyam
Jóga szellemisége, bölcselete, alapgondolata – 8 óra
Bevezetés a jógába
- Mi a jóga szerepe régen és napjainkban
- Testi, lelki, szellemi, szociális állapotok
- Mi a jógaoktató szerepe és feladata
A jóga igazi értelmezése
- Miért kell ezt jól tudni a leendő jógaoktatónak
- Jelen életünk ?eredményei?, testi, lelki, szellemi szociális szintek.
- Mi nem a jóga ? tévhitek
- Mi nem kell az élethez és a jógázáshoz
- Mi a jóga: definició.
- A jóga célja és feladata (karmikus evolúció, a személyiség, a jivatma-paramatma). Testi lelki, szellemi, szociális változások.
- Mit érhetünk el a jóga által.
- A jóga 8 ismérve: élet, ember, természet, fejlődés központúság, prevenció, normalizáció, rehabilitáció, rekreáció.
- A jóga virága, felépítési rendszere
- Jóga utak: rádzsa, dnyána, bhakti, karma, hatha, lája, mantra, kriya, tantra, kundalini.
Világunk
- valós / spirituális – spirituális tudat
- valótlan / mája – mája tudat
- Brahman – Atma, Brahma, Vishnu, Siva, Paramatma jivatma, Atma vichara
- Purusa – szellem / prakriti – anyag
- Devolúció – evolúció = karmikus evolúció
- Patandzsáli I/2. „Yogas csitta vritti nirodah.”
- Jáma, nijáma, brahma vichara
- Mi a jógaoktatás célja és feladata
- A jógaoktató pozíciója
- A jógaoktató személyisége, megjelenése, viselkedése, beszéde
- A jógaoktató személyisége és a didaktika
- A jógafoglalkozás előkészítése, szervezése
- Tanterv, tanmenet, óravázlat ? miért szükségesek?
- A jógaóra részei, felépítése
- Az oktatási folyamat mozzanatai
- Bevezető foglalkozás felépítése
- Didaktika formái
- A jógatanfolyam utolsó órája
Oktatásmódszertan
Az egyes anyagrészek: légzőgyakorlatok, ászanák, ánandászana (savászana), relaxáció, pránajáma, dhárana, dhjána speciális tanításának megismertetése.
Kiegészítő szakmódszertanok
- Ingyenes bevezető előadás
- Az első óra
- Az órák folyamata
- Utolsó, befejező óra
- Gyakorlási alapelvek
II. Évfolyam
A jóga-jógaterápia szerepe, hatásmechanizmusa
- Helyzetkép a ma társadalmáról
- Nevelés-oktatás, gyógyítás; a ma emberének testi-, lelki-, szellem-, szociális állapota
- Mi nem a jóga?
- A jóga helyes értelmezése célja, feladata, ismérvei, eredményei
- A jógaterápia célja, feladata, működési köre
A jógaterápia lépései, terapeuta feladata
- Megelőző tudattartalmak (jógaoktató és gyakorlók)
- Komplex jógaterápia
- Mentális szint, eszköz, módszer (interjú, exploráció, célzott terápiás beszélgetések, koncentratív-meditatív technikák)
- Pszichés szint, eszköz, módszer (alaprelaxáció, ánandászana, jóga nidra)
- Szomatikus szint, eszköz módszer (krija ? mentál-pszichoszomatikus tisztító gyakorlatok, satkarmák, ászanák, mudrák, bandhák, pránajáma, táplálkozás)
- Egyéb kiegészítő eljárások
- Ajúrvéda
- Panchakarma
- Fitoterápia
- Aromaterápia
- Masszázstechnikák, reflexzóna kezelések, akupresszúra, shiatsu, do-in.
- Tudattartalom-tudatállapot: egészség vagy betegség
- Jóga: totális egészség, egészségnevelés, egészségkultúra