Jógaoktató képzés tantrágyak

A Magyar Jóga Akadémia I. évfolyam jógaoktató képzésén az alábbi tantárgyak képezik a tanfolyam alapját.

Tantárgyak
    Add a header to begin generating the table of contents
    Scroll to Top
    Jógaoktató Tanárok
    Tanáraink

    Anatómia, élettan

    16 óra

    Az anatómia élettan tanára a Magyar Jóga Akadémia első évfolyamán dr. H. Minkó Krisztina a SOTE anatómia tanára. Főbb témák: csonttan, izomtan, légzőrendszer, keringésirendszer, emésztőrendszer, endokrin rendszer, idegrendszer, kiválasztórendszer. Krisztina az előadásaiban érinti a jóga technikáknak az egyes szervrendszerek működésére gyakorolt hatását, és a hallgatók megkapják az aktuális orvosi egyetemi képzés tananyagának kivonatát.

    Az anatómia tanára: Dr. H-Minkó Krisztina

    Anatómia

    Előkészítő gyakorlatok és ászanák

    74 óra

    Az ászanák a hatha jóga alapgyakorlatai. A test felkészítéséhez azonban szükség van az ászanák végzése előtt olyan bevezető és előkészítő gyakorlatok végzésére, amelyek a keringési-, az izom-, az  izületi- és az endokrin rendszereket felkészítik az ászanák rendszeres gyakorlása által jelentett nagyobb igénybevételre.

    Ilyen jellegű gyakorlatsorokat a nyugatra került nagy jógarendszerek mindegyike kidolgozott. Vannak köztük olyan gyakorlatsorok, pl. a szaravhitta ászanák, az antigasztrikus, antireumatikus gyakorlatsorok, amelyek tematikus sorrendben tartalmazzák a test különböző részeinek és szervrendszereinek a felkészítéséhez szükséges gyakorlatokat. A szúrja namaszkár az általános erőnlét fokozásán, a test nyújtásán és az energetikai rendszerének felkészítésén keresztül éri el ezt az előkészítő hatást.

    A segédeszközös ászanák alapjait pedig az álló gyakorlatok stabilizáló, idegrendszert nyugtató, lábat és gerincet megerősítő, energetikai működéseket fokozó és szabályzó hatása jelenti. A segédeszközöket az ászanák mindenféle típusánál alkalmazzuk, attól függően, hogy a gyakorlónak mennyire van rá szüksége.

    Hangsúlyt helyezünk a fordított testhelyzetek pontos, szakszerű kivitelezésére, arra, hogy a nyakat, fejet kíméljük a megfelelő alátámasztásokkal és megfelelő pózfelvétellel. Átvesszük a kontraindikációkat és jó hatásokat az egyes ászanáknál.

    Az ászanákat és az előkészítő gyakorlatokat oktató tanárok: Dr. Pápai GyulaSelmeciné Bogdán Ágota.

    Elokeszito aszanak

    Pránájáma

    20 óra

    A pránajáma, mint út a belső tűz klasszikus útja. A belső tűz feladata minden akadály lebontása ahhoz, hogy a gyakorló testi és lelki harmóniája helyreálljon. A pránajáma technikáinak megfelelő előkészítés utáni tematikus gyakorlása lehetővé teszi a gyakorló számára, hogy fokozatosan megnövelje szervezete életenergiát befogadó és áramoltató képességét, és így egyre magasabb energetikai és tudati szintre juthasson. Kontrolálhassa az egészségi állapotát és élete egyre több területét, hogy jól érezze magát hétköznapjaiban.

    A pránajáma komoly gyakorlása lehetetlen a satkarmák rendszeres használata nélkül. Ezek az autentikus tisztító gyakorlatok teszik lehetővé azt, hogy a megnövekedett életerő testet tisztító, méregtelenítő hatása uralható és irányítható legyen. Ha a satkarmákat nem tesszük bele a gyakorlási rendszerünkbe, akkor a komoly gyakorlás esetén állandó tisztulási reakcióktól – allergiás tünetek, hányinger, émelygés, fejfájás, vérnyomás ingadozás, hasmenés, stb.) fogunk szenvedni.

    A pránajáma és a jóga komolyabb gyakorlásának másik fontos alapfeltétele a megfelelő étkezés kialakítása. Ez a tisztán vegetárius és élelmiszeripari vegyianyagoktól, homogenizált tejtermékektől mentes tápanyagok magunkhoz vételét jelenti.

    Mindezekről részletesen lesz szó az első év folyamán.

    A pránájáma tanára: Selmeci József Csongor

    Pránájáma

    Relaxáció

    10 óra

    Ez a technika csoport kulcsfontosságú a mai gyakorló fejlődésében. Lehetővé teszi az agyi működések közvetlen idegrendszeri és hormonális szabályozását. Megtanulja a gyakorló a megfelelő hormonális ciklus beállításán keresztül a döntéseit tudatilag és energetikailag tisztább állapotban meghozni, így az életvezetését teljesen a kezébe venni. Ez közvetlen kihat a közérzetére, egyre több örömöt és boldogságot fog tudni megtapasztalni az életében.

    A kulcs mindehhez a megfelelően felépített gyakorlási rendszerben, a napi szintű otthoni gyakorlásban és a belső folyamatok megértésében rejlik. Ezekről részletesen lesz szó az év folyamán.

    A tárgy oktatói: Dr. Pápai GyulaSelmeci József Csongor

    Relaxáció

    Meditáció, koncentráció

    38 óra

    A jóga magasabb rendű gyakorlatai képesek megfelelő gyakorlásuk esetén a személyiséget alapjaiban megváltoztatni. A satkarmák, a pránajáma, az ászanák gyakorlása előkészítik ezeket a változásokat. A légzéstudatosság megtanulása, a különböző vizualizációs gyakorlatok, a tematikus koncentrációs technikák előkészítik az idegrendszert és az energiarendszert a személyiségformáló élmények megjelenéséhez. A meditáció teljes valóságában azt a belső csendet jelenti, amely túl van minden fogalmi kereten.

    A tantárgy során tanulunk a meditációs alapokról, a meditáció akadályairól, a meditáció hatásairól, az előkészítő gyakorlatokról, a meditációhoz tartozó légzéstechnikákról, az ülésmódokról, a test ellazításáról, a jelenlét állapotáról, a koncentrációról.

    Tanulunk olyan tanmesékről, amelyek segítenek megérteni a jóga bölcseleti tanításait.

    A koncentráció és a meditáció tanárai: Szép Ferenc, Zoltai Miklós

    Meditacio Miklossal

    Jógabölcselet, filozófia

    16 óra

    Pontosan megérteni, mit is jelent a jóga, mit jelent a jógaoktatás, mi a szerepe a jógaoktatónak a társadalomban, alapvető ahhoz, hogy egy jógaoktatói identitást ki tudjunk alakítani. Ezekkel a témákkal kezdődik a jógabölcseleti előadássorozat.

    Majd érthetővé válik a jóga modellje a világ működéséről, az emberről és az életről. Belepillantunk Patandzsáli Jógaszútráiba, hogy az autentikus jóga forrást is megismerhessük.

    A tárgy tanárai: Zoltai Miklós, Selmeci József Csongor

    szanszkrit kéziratok

    Pszichológia, jógapszichológia

    7 óra

    A tantárgy célja, hogy olyan alapokat adjunk át a pszichológia tudományából, amelyeknek a megértése elengedhetetlenül szükséges a jógatechnikák hatásainak megértéséhez. Ezt mélyítjük tovább az előadások jógapszichológiát érintő részében alkalmazva a jóga szakkifejezéseit.

    A tárgy tanára: Zoltai Miklós

    pszichologia

    Csakrarendszer

    2 óra

    A tantárgy során szó lesz a csakrák tradicionális megközelítéséről, a hozzájuk tartozó életterületek jelentőségéről, amelyeket a csakrák energetizálnak. Dolgozni fogunk a csakrák magmantráival is.

    A tárgy tanára: Selmeci József Csongor

    Csakrák

    Tanulásmódszertan

    2 óra

    A tárgy célja, hogy hatékony módszereket adjon a felnőtt tanuláshoz. Ismertesse azokat a modern tanulási technikákat, életviteli elveket, táplálkozási ismereteket,  amelyek segítségével hatékonyan lehet tanulni. Szó lesz a megváltozott tudatállapotok és a napi hormonális ciklus tanulásra gyakorolt hatásáról is. Kapcsolódunk ebben a relaxáció tárgy elméleti ismereteihez.

    A tárgy tanára: Selmeci József Csongor

    Tanulásmódszertan

    Jógatörténet

    5 óra

    Ezen ismeretek célja, hogy önbizalommal tölsék el a jóga gyakorlóját, látva, hogy milyen nagyszerű múlt eredményei a mai jógaismeretek. A tárgy témája a jóga történetének angolszász megközelítése, az abban a korban megjelent nagy művek alapján. Szó lesz a védikus korról, a preklasszikus, a klasszikus, a posztklasszikus és a modern korról.

    Említésre kerül még a modern dél-amerikai kutatásokról is, ahol részben magyar kutatók munkája alapján a jógának ősibb tárgyi leleteit találták meg, mint Indiában.

    A tárgy tanára: Selmeci József Csongor

    Professor T Krishnamacharya

    Oktatásmódszertan - Didaktika

    14 óra

    Az óra felépítéséről, a tananyag, tanterv, óravázlat összeállításáról, jógatanfolyamok felépítéséről lesz szó a tárgy során. A  jógafoglalkozás eredményességének a szempontjai, az oktatás és nevelés kérdései, a jógagyakorlatok oktatási sajátosságai is tárgyalásra kerülnek. A cél hogy a jógapedagógia minél teljesebb eszköztárával rendelkezzen az Akadémia első évét elvégző jógaoktató.

    A tárgy tanára: Zoltai Miklós

    Táplálkozás-életvitel, táplálkozás spirituális szemmel

    25 óra

    A tárgy során áttekintjük a jóga klasszikus ajánlásait a táplálkozással és életvitellel kapcsolatban. Ehhez átvesszük a Bhagavad Gíta, a Hatha Jóga Pradípika és a Gherandha Szamhita ajánlásait és azokat a jógafilozófiai elveket, amelyeket követnünk érdemes a táplálkozásunk során.

    Szó lesz a modern táplálkozás-élettani kutatások alapján megfogalmazott alapelvekről, a szervezet biokémiai egyensúlyairól is.

    A táplálkozás spirituális szemmel című tantárgyrészben részletesen megismerkedhetünk a táplálkozás összetett létszemléleti rátekintésére. Az ember tanulásának és fejlődésének szempontjából a különböző rendszerek összefüggései mélyebb, magasabb megismeréshez segíthetik a jóga útján járó tanítványt.

    A pránajámában való előrehaladás nagymértékben függ az életvezetéstől és a táplálkozástól. Így harmadik fontos szempontként megnézzük, hogy milyen gyakorlati eljárásokat kell követnie annak, aki a mai magyar valóságban szeretné a táplálkozásával az életenergia növekedését elősegíteni.

    A tárgy tanárai: Selmeciné Bogdán Ágota, Cserjés Panka

    Életvitel

    Patandzsáli Jóga szútrái

    8 óra

    A tantárgy különlegessége, hogy nagyon gyakorlatias, kézzelfogható mind a megközelítés, mind az átadás módja, mind az eredmény. A hétköznapi élet, emberi vonásai, történései, mintázatai a példák, hiszen a jógafilozófia, és annak leírásaként a „Jógaszutrák”, az ÉLET-ről szól.

    Integrált, azaz ászana-, légző-, relaxációs és meditációs gyakorlatok által jut a gyakorló saját megélésekhez, tapasztalatokhoz, AHA élményekhez. Ezek természetes módon épülnek be hétköznapi kérdései megoldásába, csakúgy, mint spirituális fejlődésének folyamatába. Stresszoldás, konfliktusok megelőzése, megoldása. Avagy: a jógafilozófiának, mint elméletnek a gyakorlati megvalósítása! Döntően szutrákkal való gyakorlás, kisebb mértékben szutrákról előadás.

    A tárgy tanára: Sándy Gabriella

    Patanjali szobor

    Szanszkrit alapok

    2 óra

    A szanszkrit alapok célja, hogy a gyakorlók bepillantást kapjanak a szanszkrit nyelv alapjaiba abból a szempontból, hogy megérthessék az ászanák nevének kialakulását, helyes ejtését, és a mantrák használatához szükséges nyelvi alapokat.

    A tárgy tanára: Selmeci József Csongor

    Szanszkrit

    Satkarmák

    5 óra

    A satkarmák a jóga legradikálisabb, leghatékonyabb eszközei, de a nyugati gyakorlók körében nem terjedtek annyira el, mint amennyire hasznos lenne számukra. Célunk a tantárggyal, hogy a jógaoktató jelöltek saját magukon megtapasztalva a satkarmák rendszeres gyakorlásának hatását felkészültek legyenek a rendszeres gyakorlás által okozott komoly energetikai emelkedés tisztulási hatásainak kezelésére.

    A tárgy tanára: Selmeci József Csongor

    Neti pot

    Vonalrajz

    2 óra

    Egy adott ászana gyakorlás gyors lejegyzetelésére a vonalrajz sokkal inkább alkalmas, mint az írásos jegyzetelés. Ezért a jógaoktató jelölteknek meg kell tanulniuk a vonalrajz készségszintű használatát. Ezt az órai közös rajzoláson túl a kiadott házi feladatok is segítik.

    A tárgy tanára: Selmeciné Bogdán Ágota

    Retorika

    2 óra

    A helyes hangképzés, artikulációs és rezonancia gyakorlatok segítségével a leendő oktató világos, egyértelmű, határozott jól hallható és érthető beszédstílust tud elsajátítani. Ezek a beszédtulajdonságok szükségesek a csoportok megfelelő oktatásához.

    A tárgy tanára: Dr. Pápai Gyula

    Retorika
    hu_HUHU