A Magyar Jóga Akadémia I. évfolyam jógaoktató képzésén az alábbi tantárgyak képezik a tanfolyam alapját:

Anatómia, élettan I. ( 16 óra)

Az anatómia élettan tanára a Magyar Jóga Akadémia első évfolyamán Fábián Eszter a Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kara Anatómiai Intézetének adjunktusa. Főbb témák: csonttan, izomtan, légzőrendszer, keringésirendszer, emésztőrendszer, endokrin rendszer, idegrendszer, kiválasztórendszer. Eszter az előadásaiban érinti jóga technikáknak az egyes szervrendszerek működésére gyakorolt hatását, amellett hogy a hallgatók az aktuális orvosi egyetemi képzés tananyagának kivonatát kapják.

Előkészítő gyakorlatok és ászanák I. (74 óra)

Az ászanák a hatha jóga alapgyakorlatai. A test felkészítéséhez azonban szükség van az ászanák végzése előtt olyan bevezető és előkészítő gyakorlatok végzésére, amelyek a keringési-, az izom-, az  izületi- és az endokrin rendszereket felkészítik az ászanák rendszeres gyakorlása által jelentett nagyobb igénybevételre.

Ilyen jellegű gyakorlatsorokat a nyugatra került nagy jógarendszerek mindegyike kidolgozott. Vannak köztük olyan gyakorlatsorok, pl. a szaravhitta ászanák, az izületek-mirigyek gyakorlatrendszer, az antigasztikus, antireumatikus gyakorlatsorok, amelyek tematikus sorrendben tartalmazzák a test különböző részeinek és szervrendszereinek a felkészítéséhez szükséges gyakorlatokat.

A szúrja namaszkár, és a csandra namaszkár, az általános erőnlét fokozásán, a test nyújtásán és az energetikai rendszerének felkészítésén keresztül éri el ezt az előkészítő hatást.

A segédeszközös ászanák alapjait pedig az álló gyakorlatok stabilizáló, idegrendszert nyugtató, lábat és gerincet megerősítő, energetikai működéseket fokozó és szabályzó hatása jelenti. A segédeszközöket az ászanák mindenféle típusánál alkalmazzuk, attól függően, hogy a gyakorlónak mennyire van rá szüksége.

Hangsúlyt helyezünk a fordított testhelyzetek pontos, szakszerű kivitelezésére, arra, hogy a nyakat, fejet kíméljük a megfelelő alátámasztásokkal és megfelelő pózfelvétellel.

Átvesszük a kontraindikációkat és jó hatásokat az egyes ászanáknál.

Az ászanákat és az előkészítő gyakorlatokat oktató tanárok: Kővári Katalin, Dr. Pápai Gyula, Selmeciné Bogdán Ágota, Kovács Erzsébet.

Pránajáma I. (20 óra)

A pránajáma, mint út a belső tűz klasszikus útja. A belső tűz feladata minden akadály lebontása ahhoz, hogy a gyakorló testi és lelki harmóniája helyreálljon. A pránajáma technikáinak megfelelő előkészítés utáni tematikus gyakorlása lehetővé teszi a gyakorló számára, hogy fokozatosan megnövelje szervezete életenergiát befogadó és áramoltató képességét, és így egyre magasabb energetikai és tudati szintre juthasson. Kontrolálhassa az egészségi állapotát és élete egyre több területét, hogy jól érezze magát hétköznapjaiban.

A pránajáma komoly gyakorlása lehetetlen a satkarmák rendszeres használata nélkül. Ezek az autentikus tisztító gyakorlatok teszik lehetővé azt, hogy a megnövekedett életerő testet tisztító, méregtelenítő hatása uralható és irányítható legyen. Ha a satkarmákat nem tesszük bele a gyakorlási rendszerünkbe, akkor a komoly gyakorlás esetén állandó tisztulási reakcióktól – allergiás tünetek, hányinger, émelygés, fejfájás, vérnyomás ingadozás, hasmenés, stb.) fogunk szenvedni.

A pránajáma és a jóga komolyabb gyakorlásának másik fontos alapfeltétele a megfelelő étkezés kialakítása. Ez a tisztán vegetárius és élelmiszeripari vegyianyagoktól, homogenizált tejtermékektől mentes tápanyagok magunkhoz vételét jelenti.

Mindezekről részletesen lesz szó az első év folyamán.

A pránajáma tanára: Disztl János, Selmeci József Csongor

Relaxáció I. (10 óra)

Ez a technika csoport kulcsfontosságú a mai gyakorló fejlődésében. Lehetővé teszi az agyi működések közvetlen idegrendszeri és hormonális szabályozását. Megtanulja a gyakorló a megfelelő hormonális ciklus beállításán keresztül a döntéseit tudatilag és energetikailag tisztább állapotban meghozni, így az életvezetését teljesen a kezébe venni. Ez közvetlen kihat a közérzetére, egyre több örömöt és boldogságot fog tudni megtapasztalni az életében.

A kulcs mindehhez a megfelelően felépített gyakorlási rendszerben, a napi szintű otthoni gyakorlásban és a belső folyamatok megértésében rejlik. Ezekről részletesen lesz szó az év folyamán.

A tárgy oktatói: Dr. Pápai Gyula, Kővári Katalin, Selmeci József Csongor

 

Meditáció, koncentráció I. (38 óra)

A jóga magasabb rendű gyakorlatai képesek megfelelő gyakorlásuk esetén a személyiséget alapjaiban megváltoztatni. A satkarmák, a pránajáma, az ászanák gyakorlása előkészítik ezeket a változásokat. A légzéstudatosság megtanulása, a különböző vizualizációs gyakorlatok, a tematikus koncentrációs technikák előkészítik az idegrendszert és az energiarendszert a személyiségformáló élmények megjelenéséhez. A meditáció teljes valóságában azt a belső csendet jelenti, amely túl van minden fogalmi kereten.

A tantárgy során tanulunk a meditációs alapokról, a meditáció akadályairól, a meditáció hatásairól, az előkészítő gyakorlatokról, a meditációhoz tartozó légzéstechnikákról, az ülésmódokról, a test ellazításáról, a jelenlét állapotáról, a koncentrációról.

Tanulunk olyan tanmesékről, amelyek segítenek megérteni a jóga bölcseleti tanításait.

A koncentráció és a meditáció tanárai: Szép Ferenc, Kovács Erzsébet, Zoltai Miklós,

Jógabölcselet, filozófia (16 óra)

Pontosan megérteni, mit is jelent a jóga, mit jelent a jógaoktatás, mi a szerepe a jógaoktatónak a társadalomban, alapvető ahhoz, hogy egy jógaoktatói identitást ki tudjunk alakítani. Ezekkel a témákkal kezdődik a jógabölcseleti előadássorozat.

Majd érthetővé válik a jóga modellje a világ működéséről, az emberről és az életről. Belepillantunk Patandzsáli Jógaszútráiba, hogy az autentikus jóga forrást is megismerhessük.

A tárgy tanárai: Zoltai Miklós, Selmeci József Csongor

 

Pszichológia, jógapszichológia (7 óra)

A tantárgy célja, hogy olyan alapokat adjunk át a pszichológia tudományából, amelyeknek a megértése elengedhetetlenül szükséges a jógatechnikák hatásainak megértéséhez. Ezt mélyítjük tovább az előadások jógapszichológiát érintő részében alkalmazva a jóga szakkifejezéseit.

A tárgy tanára: Zoltai Miklós

 Csakrarendszer (2 óra)

A tantárgy során szó lesz a csakrák tradicionális megközelítéséről, a hozzájuk tartozó életterületek jelentőségéről, amelyeket a csakrák energetizálnak. Dolgozni fogunk a csakrák magmantráival is.

A tárgy tanára: Selmeci József Csongor

Tanulásmódszertan (2 óra)

A tárgy célja, hogy hatékony módszereket adjon a felnőtt tanuláshoz. Ismertesse azokat a modern tanulási technikákat, életviteli elveket, táplálkozási ismereteket,  amelyek segítségével hatékonyan lehet tanulni. Szó lesz a megváltozott tudatállapotok és a napi hormonális ciklus tanulásra gyakorolt hatásáról is. Kapcsolódunk ebben a relaxáció tárgy elméleti ismereteihez.

A tárgy tanára: Selmeci József Csongor

Jógatörténet (5 óra)

Ezen ismeretek célja, hogy önbizalommal tölsék el a jóga gyakorlóját, látva, hogy milyen nagyszerű múlt eredményei a mai jógaismeretek. A tárgy témája a jóga történetének angolszász megközelítése, az abban a korban megjelent nagy művek alapján. Szó lesz a védikus korról, a preklasszikus, a klasszikus, a posztklasszikus és a modern korról.

Említésre kerül még a modern dél-amerikai kutatásokról is, ahol részben magyar kutatók munkája alapján a jógának ősibb tárgyi leleteit találták meg, mint Indiában.

A tárgy tanára: Selmeci József Csongor

Oktatásmódszertan – Didaktika (14 óra)

Az óra felépítéséről, a tananyag, tanterv, óravázlat összeállításáról, jógatanfolyamok felépítéséről lesz szó a tárgy során. A  jógafoglalkozás eredményességének a szempontjai, az oktatás és nevelés kérdései, a jógagyakorlatok oktatási sajátosságai is tárgyalásra kerülnek. A cél hogy a jógapedagógia minél teljesebb eszköztárával rendelkezzen az Akadémia első évét elvégző jógaoktató.

A tárgy tanára: Zoltai Miklós

Táplálkozás-életvitel (13 óra)

A tárgy során áttekintjük a jóga klasszikus ajánlásait a táplálkozással és életvitellel kapcsolatban. Ehhez átvesszük a Bhagavad Gíta, a Hatha Jóga Pradípika és a Gherandha Szamhita ajánlásait és azokat a jógafilozófiai elveket, amelyeket követnünk érdemes a táplálkozásunk során.

Szó lesz a modern táplálkozás-élettani kutatások alapján megfogalmazott alapelvekről, a szervezet biokémiai egyensúlyairól is.

A pránajámában való előrehaladás nagymértékben függ az életvezetéstől és a táplálkozástól. Így harmadik fontos szempontként megnézzük, hogy milyen gyakorlati eljárásokat kell követnie annak, aki a mai magyar valóságban szeretné a táplálkozásával az életenergia növekedését elősegíteni.

A tárgy tanárai: Selmeciné Bogdán Ágota, Disztl János

Szanszkrit alapok (2 óra)áttekintjük a szanszkrit

A szanszkrit alapok célja, hogy a gyakorlók bepillantást kapjanak a szanszkrit nyelv alapjaiba abból a szempontból, hogy megérthessék az ászanák nevének kialakulását, helyes ejtését, és a manntrák használatához szükséges nyelvi alapokat.

A tárgy tanára: Sándy Gabriella, Gabó

Satkarmák I. (5 óra)

A satkarmák a jóga legradikálisabb, leghatékonyabb eszközei, de a nyugati gyakorlók körében nem terjedtek annyira el, mint amennyire hasznos lenne számukra. Célunk a tantárggyal, hogy a jógaoktató jelöltek saját magukon megtapasztalva a satkarmák rendszeres gyakorlásának hatását felkészültek legyenek a rendszeres gyakorlás által okozott komoly energetikai emelkedés tisztulási hatásainak kezelésére.

A tárgy tanára: Selmeci József Csongor

Vonalrajz (2 óra)

Egy adott ászana gyakorlás gyors lejegyzetelésére a vonalrajz sokkal inkább alkalmas, mint az írásos jegyzetelés. Ezért a jógaoktató jelölteknek meg kell tanulniuk a vonalrajz készségszintű használatát. Ezt az órai közös rajzoláson túl a kiadott házi feladatok is segítik.

A tárgy tanára: Kovács Erzsébet

Retorika (2 óra)

A helyes hangképzés, artikulációs és rezonancia gyakorlatok segítségével a leendő oktató világos, egyértelmű, határozott jól hallható és érthető beszédstílust tud elsajátítani. Ezek a beszédtulajdonságok szükségesek a csoportok megfelelő oktatásához.

A tárgy tanára: Dr. Pápai Gyula